איך לדבר עם מתבגר?

איך מדברים עם מתבגרים?

עבור הורים רבים, הרי שהמעבר של ילדיהם מגיל הילדות לגיל הבגרות בהחלט מורגש כמעין סוג של משבר.

לפתע, אותו ילד שנהג תמיד להצטרף אל הטיולים של סופי השבוע, כבר לא רוצה כל כך להצטרף ומעדיף לבלות עם חבריו. לפתע הוא לא מצטרף לימי ההולדת המשפחתיים הרגילים, או הופך למרוחק יותר ומכונס בעולמו הפרטי.

חשוב לזכור כי מדובר גם בנקודת ציון דרך מאוד מרגשת עבורנו ההורים: זכרו כי אתם זוכים עתה לראות את ילדיכם הופכים מילדים קטנים לאנשים בוגרים צעירים.

הם הופכים לאדונים לרשות עצמם, וזהו רגע מרגש לא פחות מכל שלב ושלב אחר לו היינו עדים לאורך כל ילדותם.

ועם זאת, הורים רבים עדיין חשים כי ילדם מתרחקים מהם בגיל ההתבגרות, ולעתים גם הוויכוחים הופכים למרים יותר, וקשים הרבה יותר. מה עושים? וכיצד משמרים את צינור התקשורת מולם?

איך לדבר עם מתבגר?

הראו כבוד לתחומי העניין שלהם

טעות שרבים מן ההורים עושים מבלי להתכוון לכך, היא לפקפק מעט בתחומי העניין של ילדיהם, ובעיקר בגיל ההתבגרות.

דוגמה מופתית לכך היא נער או נערה המביעים עניין בטבעונות או צמחונות. לעתים ההורים מקניטים או מפגינים זלזול תוך שהם רואים בכך כהומור. עבור ילדיהם הרי שאין מדובר בהומור, כי אם בזלזול ובהקטנת הדברים שמהווים עבורם כתחום עניין לכל דבר.

טיק טוק הוא דוגמה נוספת שהורים רבים יכולים להזדהות עמה.

במקום שנזלזל או שנצחק על תחומי העניין שלהם, זה הזמן להביע עניין ולהיות שותפים לסקרנות שלהם. זוהי דרך נהדרת להתקרב, לפתח צינור תקשורת רציף ומכבד.

נסו לערוך פעילויות משותפות הנוגעות לתחומי העניין של ילדיכם

מעבר להבעת עניין בתחומי העניין של ילדיכם, נסו גם להיכנס איתם לשלב אחד נוסף במערכת היחסים. חפשו אחר אירועים שונים העונים במדויק על תחומי העניין של ילדיכם.

צרו לעצמכם חוויות משותפות בהליכה למשל לתערוכת מכוניות שילדיכם כה אוהב, או לתערוכת איפור שבתכם כה רצתה לראות ולהשתתף בה.

לכו למשחקי כדורגל או כדורסל ביחד, או לכו ביחד לצלם את הטבע כי ילדכם כה אוהב לצלם עם הטלפון החכם שלו או אפילו עם מצלמה דיגיטלית משוכללת.

הימנעו מיחסים שחגים סביב לימודים בלבד

טעות מרה שהורים רבים עושים היא להיכנס לתפקיד ה'שוטר' עם ילדיהם לאור הישגים נמוכים בלימודים או אי-עשיית שיעורי בית.

אין ספק שכהורים עלינו לדאוג שילדינו יעשו את המוטל עליהם, אולם בו-זמנית אל תתנו לדבר שכזה להפוך לנושא העיקרי במערכת היחסים שלכם.

מערכת יחסים עכורה, ובמיוחד בגיל ההתבגרות, עלולה להרחיק את ילדיכם מכם, ולהפחית את הנכונות שלהם להתייעץ אתכם בכל נושא ואתגר שיעלו בהמשך הדרך.

אהבתם? שתפו עם חבריכם!

רוצים לפרסם מאמר? מעוניינים לשוחח?

השאירו לנו פניה ונשוב אליכם בהקדם האפשרי